Hon hyllar mammor genom odlingen
Kultur

Hon hyllar mammor genom odlingen

Det är en molnig onsdagsförmiddag när vi möter konstnären och trädgårdsmästaren Sarasvati Shrestha bakom en stor vit lägenhetsbyggnad i Fittja. På vad som förut var en tråkig, asfalterad vändplan står nu flera odlingslådor fyllda med gröna växter.

Tillsammans med Fanzingo, Botkyrka kommun och Botkyrka konsthall ligger Sarasvati bakom konstprojektet “Kulturens mamma”. När vi möter henne ger hon oss en rundtur bland lådorna där det växer bland annat jordgubbar, basilika, pumpor och rädisor.

Viktigt att barn är förankrade i sitt område
Sarasvati berättar för oss att det är barnen som bor i området som har hjälpt till att odla och att de ska få chansen att skörda och skapa en måltid av skörden till sina mammor. Hon tar stolt upp en mogen rädisa. – Det här är årets första skörd. Eftersom projektet hållits utomhus har det varit väldigt passande i coronatider och och uppskattat för barnen som bor i området.
– Det är viktigt för mig att barn ska kunna känna en förankring till platsen de bor på och att de ska kunna få en annan relation till mat.

 

”Mat är så himla basic, men det är samtidigt en av våra största politiska frågor.”

 

Anledningen till att projektet fått namnet Kulturens mamma är att ordet kultur från början har haft betydelsen “odling” på latin, men även eftersom odling är en så stor del av våran kultur och alltid har varit det. Ordet mamma har dock lite olika betydelser inom projektet, det drar en parallell till moder jord, men också till Sarasvatis egen mamma, vars liv bestod mycket av odling. Odlandet har blivit ett sätt för henne att hålla relationen till sin mamma levande. Uttrycket kommer även från slang. Sarasvati drar ett exempel. – Ni vet när man har den maffigaste, godaste kebaben. Den kebaben är så god att den helt enkelt är kebabens mamma!

Bakgrunden till projektet
Sarasvati tycker att det är lite svårt att förklara på ett enkelt sätt varför hon valde att starta projektet. Dels ville hon knyta ihop sina yrken både som konstnär och trädgårdsmästare, men även som mediepedagog. Några unga från Botkyrka fick betalt för att dokumentera projektet och lära sig om de mediala verktygen som används vid filminspelning. Sarasvati säger också att hon har grävt runt i de här frågorna som intresserar henne i ganska många år och försökt skapa sig en bild över hur odling, politik och konst hänger ihop. Hon betonar att odlingen för henne är en form av konst.
– Mat är också konst och det finns jättemånga som jobbar med mat som en konstform.

Hon har en djup känsla av att vilja förändra och göra både konsten och odlingen mer tillgänglig. Hon känner ett slags rättvisekänsla och vill jämna ut fördelningen av vilka som får tillgång till resurser för att kunna delta i konst- och odlingssammanhang. Hon tycker att det är viktigt att lyfta fram att närproducerad och giftfri mat lätt kan bli en klassfråga, en fråga om pengar eftersom sådan mat ofta är dyrare. Det är något som har provocerat henne och fått henne att vilja förändra människors synsätt kring matens och odlingens roll i samhället.
– Mat är så himla basic, men det är samtidigt en av våra största politiska frågor.

Många tar mat för givet
Hon har känt ett slags kall i att lyfta fram att de flesta tar så mycket för givet när det kommer till mat. Ett exempel som hon tar upp är vår fikakultur.
– Folk dricker sitt morgonkaffe varje dag utan att tänka på att det mesta kaffet och fikat produceras under ruttna villkor.

Sarasvati hoppas att vi kan reflektera mer över det vi konsumerar inom vår unika fikakultur. Hon vill även lyfta fram att många människor världen över har extremt mycket kunskap som inte har dokumenterats och som är påväg att försvinna. Kunskap som bara kanske går att lära sig genom att man ser hur någon annan gör, om man lär sig ett hantverk eller ett språk.
– Det blev väldigt tydligt när min mamma gick bort att hon hade väldigt mycket kunskap som jag önskar att jag själv hade idag. Det går inte att få tillbaks när någon dör, då är det borta, säger Sarasvati.

MAMI;AMI;MÖDRAR
Hon förklarar att hon i processen med Kulturens mamma till viss del har haft lite som en önskan att ta vara på traditionell kunskap. Projektet Kulturens mamma är en del av konstutställningen MAMI;AMA;MÖDRAR som hon och åtta till konstnärer deltar i och som kommer att hållas i Botkyrka konsthall från 29 augusti 2020 till 16 januari 2021. Utställningen fokuserar på konstnärernas relationer till deras mammor. Sarasvati berättar att hennes mamma redan innan hon gick bort har varit en stor del av hennes konstnärskap och att det känns som en viktig utställning eftersom det är ett sätt för henne att hylla sin mamma.

Text: Robin Tjergefors & Stella Norman
Foto: Aber Hamid
Texten publicerades för första gången i tidningen Shoo 2020

Stella Norman
Stella Norman
Robin Tjergefors
Robin Tjergefors
Hur mår vi av våra sociala medier?
Media

Hur mår vi av våra sociala medier?


Det är lätt att fastna i scrollandet på sociala medier. Men är det ett problem? Ja, enligt forskare och ungdomar som unga korrespondenten Dejana Saric har pratat med. Men det
Media
Visa nyheter
Sarah: “Ni som har vingar, berätta om kvinnors kamp för andra”
Samhälle

Sarah: “Ni som har vingar, berätta om kvinnors kamp för andra”


KRÖNIKA. 22-åriga iranskan Mahsa Amini greps av moralpolis för att ha burit sin slöja på fel sätt. Hennes död har utlöst massiva protester runt om i Iran. “Kvinnors kamp i
Samhälle
Visa nyheter
Varför dyker Andrew Tate upp just nu?
Samhälle

Varför dyker Andrew Tate upp just nu?


KRÖNIKA. Unga killar tycker att jämställdheten har gått för långt samtidigt som misogyna mansgurus vinner mark på sociala medier. Unga korrespondenten Jenny Grahn kliar sig i huvudet och undrar om
Samhälle
Visa nyheter