RECENSION: Melody Farshins Tre streck
Kultur

RECENSION: Melody Farshins Tre streck

"Genom vackra animationer och en färgstark personlighet tar Melody oss på en resa om hur hon har formats till den hon är idag." Skriver vår korrespondent Montadar Saleh om föreställningen "Tre streck". Bild: Maryam Barari

I Melody Farshins standup föreställning “Tre streck” skildras en förortsupplevelse uppdelad i tre segment : Moderland, Fosterland & Miljonprogram, vilket i samband med “ortens kostym” Adidasoverallen ger föreställningens namn en dubbelmening. Genom vackra animationer och en färgstark personlighet tar Melody oss på en resa om hur hon har formats till den hon är idag. Hon blåser liv i en identitetskris som formas om – genom en blandning av humor och ett Ted Talk liknande framträdande – där  sanningarna blir mindre uppdelade och mer sammanvävda i slutet.

Man kan säga att Melody har kommit hem när hon möts av en publik i Husbys stadsteater, den förort som hennes föräldrar flyttade till  från Askersund, i jakt på en butik som säljer Mahmoods ris – en livsnödvändig råvara för en persisk familj. Melodys familj flydde Iran (inte Askersund) och hennes närvaro på scenen är stor då hon når ut till alla hörn av publiken, som består av alla åldrar från olika delar av Stockholm. Hennes monolog är som en dialog, både för att det som sägs resonerar med publiken men även för att hon har välkomnat oss till en scen som känns som hemma. Melody lyckas med en klurig uppgift vilket är att nå ut till majoriteten via minoriteten.

Även om hennes upplevelse är universell för många människor med samma bakgrund, är den inte mindre personlig för det. Hon målar upp en tydlig bild av dem livserfarenhet som många som föds mellan två kulturer går igenom. Melodys alter ego, Maj-Britt, talar dalmål och dyker upp i vissa situationer, specifikt de situationer där hon känner att hon behöver kväva en del av hennes bakgrund för att göra andra mindre obekväma.

Hon berättar historier om hennes nära och kära som blir viktiga karaktärer i hennes resa. Relationen till föräldrarna visar också generationsglappet mellan första generationens invandrare och andra generations invandrare, eller andra generationens plankare, som Melody föredrar att benämna sig själv som, då det längsta hon vandrat från är från ett svenskt landskap till ett annat. Till släkten i Iran beskrivs Melodys stand-up karriär som en “doktorand i skämtologi” och Melody får en form av insikt som så många barn med utländsk bakgrund har. Att våra föräldrar aldrig kommer att förstå vissa delar av oss. Bland annat att gemenskapen i förorten är så stark och att mellanförskapet blir där vi finner samhörighet.

I slutet besvarar Melody en tung fråga som nog många ställer sig själva. Nämligen “Vem är du om så många olika identiteter appliceras på dig?” Det är en fråga som många går och grubblar på genom livet. Men Melodys svar på den frågan får ni om ni besöker hennes föreställning på Stadsteatern Kulturhuset.

Montadar Saleh
Montadar Saleh

Relaterade produktioner

Flyktpodden, "Fery & Piotr"

I avsnittet möter vi 17-åriga Fery, som flytt från Afghanistan tillsammans med sin familj. Hon pratar med Piotr Zettinger 80 år som är överlevande från Förintelsen. De samtalar om flykten om att återförenas med en familjemedlem efter att ha varit ifrån varandra, samt om hur erfarenheterna av att fly påverkat dem båda som människor. För mer information om Flyktpodden, klicka här

Flyktpodden, "Ali & Susanna"

I avsnittet träffar Ali Zardadi, 19, Susanna Christensen, 86. Som barn deporterades hon från Ungern med sina föräldrar och hamnade till sist i det ökända koncentrationslägret Bergen-Belsen. När engelska soldater befriade lägret 1945 var det försent för hennes pappa som dog några dagar senare. I programmet berättar Susanna om upplevelserna i lägret och om den första tiden i Sverige efter kriget. Hur hon upplevde den svenska skolan som den enda mörkhåriga flickan i klassen. Susanna och Ali samtalar också om hur det är att föreläsa om svåra minnen. För mer information om Flyktpodden klicka här

Flyktpodden, "Roberta & Emerich"

I avsnitt fyra av Flyktpodden möter vi möter Roberta Dinsi Kobi. Hon är 14 år gammal, född i Ghana och kom till Sverige som 12-åring. Hon för ett samtal med Emerich Roth, 94 år och överlevande från förintelsen. Precis som många andra överlevare är han ute och föreläser i skolor om vad han varit med om, bland annat med hjälp av en film. Mötet äger rum efter att denna film visats på mediahuset Fanzingo för en publik i Stockholmsförorten Alby. För mer information om Flyktpodden, klicka här.

Jennifer startade Ungas Juridik - vill ge ungdomar verktyg och kunskap för livet

Genom att föreläsa på bland annat skolor siktar organisationen Ungas Juridik på att utbilda och informera ungdomar i juridik. Vår korrespondent Montadar Saleh har träffat en av grundarna Jennifer Youssef 22 år, för att se vad som inspirerade henne att starta upp den ideella organisationen, som nyligen vunnit sitt första mål i rätten!

Flyktpodden, "Sara & Tobias"

I avsnittet möter vi Sara, 19 år och ensamkommande flykting från Afghanistan. Som 15-åring blev hon bortgift med en äldre man mot sin vilja. Hon samtalar med Tobias Rawet 83 år gammal och överlevare från förintelsen. Först när han var 60 år började han tala om sina upplevelser och har sedan dess föreläst runtom i landet. Saras flykt från tvångsäktenskap och barnäktenskap skapade en mediastorm och hennes fall har varit uppe i Europadomstolen. För mer information om Flyktpodden, klicka här.