Språktest är positivt för både barn och personal
Samhälle

Språktest är positivt för både barn och personal

Amina Dhahir jobbar som förskole- och lågstadielärare i Botkyrka kommun. Den första kommunen som kräver att alla som söker jobb inom förskoleverksamheten ska genomgå ett godkänt språktest på svenska för att få jobb.

Botkyrka kommun är den första kommunen som kräver att alla som söker jobb inom förskoleverksamheten ska ha ett godkänt resultat på ett språktest i svenska. Förslaget har verkställts för att barnens skolresultat inte ska påverkas negativt, i områden där språkutvecklingen inte möjliggörs utanför skolans miljö. På de förskolor där språkkompetensen bland nuvarande personal är för låg, behöver de anställda genomgå en 80-160 timmars lång kurs i svenska. 

Att kommunen går före ett nationellt kongressbeslut om införandet av språkkrav är något som utbildningsminister Anna Ekström (S), ser positiv på, i en intervju på Dagens nyheter. Ekström lyfter även att kravet ska läggas fram som förslag på S-kongressen senare i år. Även förskole- och – lågstadieläraren Amina Dhahir, som arbetar på en grundskola i Botkyrka ställer sig positiv till beslutet. Genom hennes erfarenhet av att jobba med barn i förskoleåldern och deras övergång till lågstadieklass, upplever hon att barnens språknivåer i nuläget borde vara mycket högre.

–  Jag tycker det är positivt av många skäl. Som lågstadielärare tar vi emot barn från förskoleklass och ibland kan vi undra vad de fått lära sig tidigare. Min uppfattning är tyvärr att deras språkkompetens är för låg och att ordförrådet är för fattigt. Något som även syns i deras låga resultat i de språktest vi själva genomför, säger Amina.

Men beslutet är inte bara viktigt för barnens utveckling, utan även för personalen på förskolan. Personal med förhöjd kompetensnivå har även lättare att följa barnens utveckling i arbetet, menar Amina.

– Det här beslutet kan låta tråkigt och svårt för vissa speciellt för personer i ekonomiskt utsatta områden, då det kan påverka deras möjlighet till försörjning. Men jag som lärare ser att det gynnar barnens livslånga lärande. Jag upplevde ofta under mina år som förskollärare att de pedagoger som inte hade tidigare kunskap fick det svårare i arbetet med barnen.

Det införda språktestet är en konsekvens av låga resultat i skolor runt om i Botkyrka. Testet har kartlagt elevernas färdigheter inom läskunskap och språkförståelse. Amina betonar vikten av språket inte bara i barnens utveckling utan även för barnens rätt till en jämlik och värdig utbildning.

– Barn med föräldrar som har utländsk bakgrund ska inte straffas för att deras möjlighet att nå det svenska språket är svårare, än hos barn med föräldrar vars modersmål är svenska. De ska ha samma möjligheter att utveckla sitt språk och lärande. Jag försöker att bidra till det genom att redan i förskoleåldern introducera verktyg där barnen kan få böcker upplästa till sig. En så simpel aktivitet som att läsa för sina barn varje dag är något som många barn i Botkyrka går miste om eftersom deras föräldrar tyvärr saknar språkkompetensen.

Amina hoppas att kommunen fortsätter satsa på lärare och pedagoger, eftersom att det krävs en hel del resurser för att kunna fullfölja barnens individuella behov.

– I nuläget är svårt att arbeta i mindre grupper. Behoven kan vara olika och kräva särskilda insatser och detta gäller både i förskoleålder men även i grundskolan. Vi behöver fler behöriga pedagoger som kan stötta förskollärare och grundskollärare. Så att lärarna kan ge tid och uppmärksamhet till barnen för att främja deras nyfikenhet, speciellt när språkintresset är som störst i så tidig ålder som möjligt.

Montadar Saleh
Montadar Saleh