Unga i Falkenbergs skolor: “Skolans vuxna måste lyssna på oss!”
Demokrati

Unga i Falkenbergs skolor: “Skolans vuxna måste lyssna på oss!”

IDÉVERKSTÄDERNA DEL 2. Idéverkstaden fortsätter och Youth 2030 Movement gör ett nedslag i Falkenberg. Kommunens unga tycks vara eniga om två saker: de vuxna i skolorna måste lyssna mer på sina elever och kollektivtrafiken behöver förbättras.

Det är tidigt på eftermiddagen när sexton ungdomar träffas i Ung fbgs lokal som står öppet för Falkenbergs ungdomar. Lokalen är inredd med tunga mattor och mjuka möbler i varma färger. Istället för semlor bjuder Fatemeh Khavari på pizza. Hon är inte många år äldre än ungdomarna som satt sig ner i soffor och fåtöljer som ställts i en ring. Fatemeh Khavari väntar tålmodigt på att alla ska ha ätit upp innan hon ställer sig upp och frågar: ”Har ni någon makt?”

– Jag tycker inte att jag har makt. De åsikter jag har och berättat om har blivit ignorerade. Eftersom jag är ungdom har jag inte rätt att tycka eller tänka, svarar Daphne Öberg, 16 år och studerande.

Det är Fatemeh Khavari som håller i Youth 2030 Movements idéverkstäder. Projektet är utvecklat för att lyfta fram ungas åsikter om vad som behöver förbättras på deras ort och där ungdomar tillsammans får diskutera fram lösningar på problemen. Hanna Hallin, 16 år, tror att unga har ganska mycket makt om man bara hittar rätt sorts vuxna.

– Jag och mina vänner såg att det saknades kunskap och information om frågor som rör hbtq, så vi satte ihop en hbtq-grupp och har fått hålla i föreläsningar på vår skola.

Men när Fatemeh Khavari undrar vilka vuxna i ungdomarnas närhet som lyssnar till dem, så kan majoriteten av de som samlats inte ge något svar.

– Lärare och rektorer lyssnar inte. När jag inte har klarat av skolan har jag direkt blivit kallad ”hemmasittare”. Jag upplever inte att jag har blivit lyssnad på av vuxna i Falkenberg, menar Daphne Öberg.

Norah Aalto Bengtsson, 17 år och student, håller med.

– Jag lider mycket av psykisk ohälsa. Jag får ofta panikångestattacker och klarar inte av matten på grund av det. På sportlovet har jag bara varit hemma och försökt återhämta mig för att orka med allt.

”Lärarna brukar fortfarande svara att ”killar är killar” när man har lyft upp problemet.”

Flera av ungdomarna verkar känna igen sig i berättelserna. Daphne Öberg fortsätter och berättar att hon bytt till en skola i Göteborg som visade henne en annan sida.

– Av egna erfarenheter vet jag att skolan faktiskt kan vara inkluderande och lyssna på sina elever. På skolan jag går nu upplever jag att jag verkligen blivit lyssnad på för första gången. I Falkenberg skyller man istället allt på eleven.

Kommunens skolor får ytterligare en nyans när Hana Shabani, Ester Wallrud och
Tove Larsen, samtliga 13 år, berättar om de trakasserier de dagligen blir utsatta för på sin skola.

­– Om jag har på mig för tighta kläder när jag spelar fotboll så brukar andra elever skrika åt mig att jag är ”en tjock kossa” och att mina föräldrar borde låsa vårt kylskåp. Jag har bara på mig stora kläder nu, säger Hana Shabani.

­– Jag får ständigt kommentarer om mina kläder och att jag är ett ”jävla emo”, säger Tove Larsen som går i sjuan.

När Fatemeh frågar om de har lyft problemen med sina lärare och rektorer svarar samtliga tre att de ett flertal gånger har gått till sina lärare och även skrivit ett brev till sin rektor, utan att de har fått något gehör. Leticia El Chammas som är 17 år menar att de är vana och att lärarna fortfarande brukar svara att ”killar är killar” när man har lyft upp problemet.

Ungdomarna stannar länge vid ämnet skolan och lyfter även upp hur skolsystemet endast fokuserar till elevens svagheter och hur skolsystemet fortsätter att vara statiskt även på gymnasiet. Hanna Hallin, Sam Wahlgren och Daphne Öberg, samtliga 16 år, tycker det är konstigt eftersom alla har olika förutsättningar. De tycker att eleverna borde få styra sin studietid mer själva, åtminstone på gymnasiet.

Vill ha bättre busstrafik
­Utöver skolans uttalade brister så är kollektivtrafiken under all kritik, menar alla 16 ungdomar som är i rummet.

­– Bor man i en liten stad som Falkenberg kan man inte förvänta sig att bussarna går, säger Rebecca Nani Sjunnesson, 17 år.

Hanna Hallin förtydligar att större delen av busstrafiken är väldigt fokuserad på centrum där allt redan är inom cykelavstånd.

– För mig går bussen en gång på morgonen, en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen. Missar jag någon av de tre bussarna är jag körd, säger Daphne Öberg.

– Min buss är alltid minst en halvtimme sen. Missar jag bussen som jag ska byta till får jag sitta och vänta ytterligare en timme vilket gör att jag måste ta en väldigt tidig buss för att hinna till skolan ­– vilken jag sällan tar, säger Filip Lindh, 17 år.

– Är det här något ni tror att ni kan förändra? Frågar Fatemeh till gruppen.

– Jag vet ju hur man går till kommunhuset, men jag vet inte i hur stor utsträckning vi faktiskt kan påverka, svarar Alva Petersson Quiroga, 18 år.

Det är tydligt att Fatemeh Khavari vill förändra ungdomarnas syn på sig själva och sina möjligheter att faktiskt kunna påverka de beslut som fattas runt omkring dom. 18-åriga Mohamad Akour, som suttit tyst en längre stund, säger i slutet av idéverkstaden:

– För att bli lyssnad på måste det finnas en ömsesidig respekt. De vuxna som sitter på makten måste respektera oss precis som vi respekterar dem.


Vad är idéverkstäder och Youth 2030 Movement?
Youth 2030 Movement är en rörelse som jobbar för att unga människor ska få mer makt i samhället, något som ligger i linje med hur Fanzingo jobbar.
Under året har det genomförts så kallade idéverkstäder på fem svenska orter för att samla tankar från unga kring viktiga valfrågor.
Under ett toppmöte i april mellan unga från hela landet och riksdagsledamöter i Stockholm lyftes de ungas frågor upp på agendan inför valet.

Astrid Karlflo
Astrid Karlflo
Så fann Nora Khalil sin röst
Kultur

Så fann Nora Khalil sin röst


INTERVJU. Botkyrkaförfattaren Nora Khalil gör succé Sverige över med sina böcker och föreläsningar. Minna Lövkvist och Tindra Lenngren träffar Nora för att få veta hur hon fann sin röst. Texten publicerades
Kultur
Visa nyheter
Ska könet få avgöra en människas liv?
Samhälle

Ska könet få avgöra en människas liv?


KRÖNIKA. Vad är jämställdhet och hur långt har vi egentligen kommit? Problemen med jämställdhet finns ju i alla åldrar och kulturer och därför måste vi tillsammans lösa dem, skriver Hallelujah
Samhälle
Visa nyheter
Arbetsliv

"Var realistisk", säger de


KRÖNIKA. Föräldrar har ofta stor makt över sina barns framtid. Men ibland inser de inte hur stor påverkan de har. Hur många drömmar de kan förstöra med bara några ord.
Arbetsliv
Visa nyheter